Pelawat

counter

Cakra Nurani ( Hati Nurani)

Cakra Nurani ( Hati Nurani)

Terletak di dada bahagian jantung.

Cakra disini Mempunyai kemampuan menghasilkan tenaga yang bersifat cinta, kesembuhan, bisikan suara hati, rasa, emosi dan perasaan. Apa yang saya sebut pada cakra ini merupakan elemen yang harus dimiliki oleh seorang manusia, ini disebut kemanusiaan.


Warna energi ini ialah hijau, jadi warna dominasinya adalah hijau. Hijau itu dikaitkan dengan cinta. Kesedaran yang satu ini disebut suara tanpa rupa, suara nurani tanpa kedengaran tapi dapat dirasakan. Berada dalam lapisan kesedaran ini kita dapat kembangkan cinta dan kasih. Cinta merupakan sifat manusia. Binatang tidak mengenal cinta, mereka mengenal seks dan cinta. Selama manusia berada pada tingkat seks dan cinta dia masih memiliki tahap kesedaran haiwani.


Saya sengaja menggunakan istilah "cinta" atau Mohabbatan supaya kita dapat menbezakan daripada kasih. Cinta adalah sebuah emosi, sama seperti suka dan duka, boleh mengalami pasang surut. Boleh meningkat , boleh menurun ,boleh ada, boleh tiada, boleh kurang atau boleh lebih. Hubungan cinta dan seks adalah kesan dari energy dari pusat kesedaran ini. Apakah selama-lamanya kita harus berada pada lapisan kesedaran ini ?. Atau anda ingin lanjutkan perjalanan anda menuju pada lapisan kesedaran seterusnya lapisan kesedaran kasih. Kasih bukanlah emosi.


Kasih merupakan hasil pengeluaran (produk) kesedaran rohani _ itulah kasih. Saya menggunakan istilah "hasil pengeluaran kesedaran rohani" adalah untuk membezakan lakunan dengan “sebuah kejadian” . Kasih adalah “sebuah kejadian”, bukan sebuah lakonan atau sandiwara. Maka sebab itulah kasih tidak pernah padam atau luntur.


Berada dalam tingkat kasih anda sudah tidak boleh menempatkan kepentingan peribadi diatas kepentingan orang lain. Kasih mampu menyaring sifat haiwani. Kepada lapisan kesedaran kemanusiaan dalam diri kita. Firasat hati juga berasal dari sini, tajamkan firasat melalui latihan memperkuatkan cakra ini.

No comments: